Setlementtiasunnoilla tekoäly on normaali osa asukkaiden arkea. Parhaimmillaan digitaalisuus lisää yhteisöllisyyttä, ekologisuutta ja asumismukavuutta.
Miten digitaalisuus sopii yhteen ihmisten kanssa tehtävän työn kanssa? Hyvin, ainakin jos kysytään Setlementtiasuntojen toimitusjohtaja Heli Kotilaiselta.
Setlementtiasunnoilla tavoitteena on älykäs, sosiaalinen asuminen. Kotilaisen mukaan digitaalisuus lisää asumisen ekologisuutta ja asukkaiden turvallisuutta. Tulevaisuudessa tekoäly voi esimerkiksi tuoda lisätietoa omasta terveydentilasta.
”Sovellus saattaa ilmoittaa, että nyt on aika mennä lääkäriin. Uskon, että vaikka tekoäly tulee lisääntymään, ihmisten kohtaaminen säilyy”, Kotilainen visioi.
Setlementtiasuntojen toiminta pohjautuu osallisuuteen, ekologisuuteen ja tietenkin asumiseen.
Digitaalisuus tukee näitä kaikkia tavoitteita. Siksi sähköisiä palveluita on Setlementtiasunnoilla otettu käyttöön rohkeasti.
Kun kotona on älykkäät valot, ne mukautuvat asukkaan vuorokausirytmiin ja siten säästävät sähköä. Vesivuodoista välittömästi ilmoittava Fiksu vesi -palvelu säästää vettä ja rahaa.
Koti muutti taskuun
Esimerkki onnistuneesta digitaalisuuden lisäämisestä löytyy Kalasatamasta. Kun asukas haluaa vuokrata yhteiskäyttötilan, se ei vaadi muuta kuin sovelluksen kautta tilattavan pin-koodin. Älylukko aukeaa yksilöllisellä koodilla, ja tila on heti valmiina käyttöön.
Kalasatamassa on kehitelty ratkaisuja myös pysäköintipulmiin. Parkkihallissa on tarjolla sekä pitkäaikaisen että lyhytaikaiseen parkkipaikkoja. Se mahdollistaa sen, että myös Kalasatamaan töihin tulevat voivat parkkeerata auton paikkaan, jonka käyttö ei yleensä muille kuin asukkaille ole mahdollisuutta.
Lisäksi käytössä on korttelitason kuntosali, jota voivat varata kaikki korttelin asukkaat.
”Haluamme tarjota palveluita paitsi oman talon sisälle, myös koko naapurustoon”, kertoo kehityspäällikkö Sanna Uotila Setlementtiasunnoilta.
Niin, se asukassovellus. Kerro-sovelluksen avulla voi esimerkiksi lähettää viestin Setlementtiasunnoille, varata yhteisiä tiloja ja lukea tiedotettavista asioista. Sovellus syntyi, koska Setlementtiasuntojen väki haluaa tietää asukkaiden toiveet. Kerro on kuin taskussa kulkeva koti.
”Haluamme kuulla, mitä asukkaat haluavat ja tarvitsevat”, Uotila sanoo.
Aiemmin pesutuvan varaaminen saattoi mennä niin, että asia muistui mieleen kaupan kassajonossa, jonka jälkeen piti kantaa ostokset kotiin ja kävellä pyykkituvalle. Kerro-sovelluksen avulla pyykkituvan voi varata heti, kun asia pälkähtää mieleen. Olitpa sitten kaupan kassajonossa tai lomamatkalla.
Kerro on käytössä kaikilla Setlementtiasuntojen taloilla ympäri Suomen. Sovelluksen lisäksi palveluun kuuluvat myös joka talolta löytyvät digitaaliset infonäytöt. Palvelua kehitetään koko ajan, ja nyt suunnitteilla on ominaisuuksia, joilla vanhemmat ihmiset voidaan ottaa entistä paremmin huomioon.
Parhaimmillaan digitaalisuus täydentää muita palveluita. Se ei korvaa kasvokkain tapahtuvaa kanssakäymistä. Kynä ja paperi käyvät mainiosti edelleen.
”Digitaalisuutta tarvitaan, jotta palvelut olisivat käyttäjille kiinnostavia ja hyödyllisiä”, Sanna Uotila summaa.