Kielet/Languages

 

Usein kysytyt kysymykset

Aiheet

Asunnon hakeminen
Muutto
Asuminen
Vuokra, maksut
Naapurit ja yhteiset tilat
Kodin ylläpito
Muuttamassa muualle
Opiskelija-asunnossa asuminen

Asunnon hakeminen

Mistä näen vapaat asunnot?

Koska vapautuvia asuntoja on vähän ja tilanne muuttuu nopeasti, vapaita asuntoja ei päivitetä verkkosivuillemme. Löydät suurimman osan vapautuvista asunnoista oikotie.fi-sivultamme.

Miten saan tietoa asuntohakemukseni tilanteesta?

Emme vastaa hakemuksia koskeviin tiedusteluihin puhelimessa, emmekä sähköpostitse. Meidän ei myöskään ole mahdollista antaa hakemuksia koskevia väliaikatietoja hakijoille. Asukasvalinnoissa noudatetaan ARA:n asukasvalintaohjeistusta, eikä yhteydenotto asiakaspalveluumme nopeuta mahdollista hakemuksen käsittelyä tai asunnon saantia. Olemme yhteydessä hakijaan, jos voimme tarjota asuntoa.

Koska minulle tarjotaan asuntoa?

Noudatamme asukasvalinnassa ARA:n kriteereitä huomioiden asunnon tarpeen kiireellisyys. Valitettavasti kiireellisessä asunnon tarpeessa olevia hakijoita on suhteessa paljon enemmän kuin vapautuvia asuntoja, joten emme voi tarjota kaikille hakijoille asuntoa. Tämän vuoksi aika-arviota on mahdoton antaa.

Miten uusin hakemukseni?

Voit uusia voimassa olevan hakemuksen joko sähköpostilla info@setlementtiasunnot.fi tai soittamalla asiakaspalveluun p. 010 837 5300, jos hakemuksen tiedot eivät ole muuttuneet. Hakemus on voimassa 4 kuukautta. Jos hakemustietoihin on tullut muutoksia tai hakemus on jo ehtinyt vanhentua, tee uusi hakemus verkkosivuillamme.

Voinko saada teiltä asunnon, kun minulla on luottotiedoissa merkintöjä?

Luottotiedoissa olevat maksuhäiriöt eivät ole automaattinen este asunnon saamiselle. Vuokravelka, toistuvat merkinnät ja suuri velkamäärä voivat vaikuttaa asunnon saantiin.

Muutto

Voinko saada asunnon avaimet ennen vuokrasopimuksen alkua?

Avaimia ei voida luovuttaa ennen vuokrasopimuksen alkua. Asukas voi noutaa avaimet, kun vuokrasopimus on voimassa ja vakuus on maksettu tai Kelan tai sosiaalitoimen maksusitoumus on saapunut meille.

Milloin vakuus maksetaan?

Vakuus tulee olla maksettuna ennen vuokrasopimuksen alkua. Luovutamme asunnon avaimet uudelle asukkaalle, kun vuokrasopimus on voimassa ja vakuus on maksettu tai Kelan tai sosiaalitoimen maksusitoumus on saapunut meille.

Milloin pääsen katsomaan asuntoa?

Pääset halutessasi katsomaan asuntoa siinä vaiheessa, kun olet saanut asuntotarjouksen ja olet toimittanut tarvittavat hakemusliitteet ja ne on tarkistettu.

Milloin allekirjoitan vuokrasopimuksen?

Vuokrasopimus allekirjoitetaan siinä vaiheessa, kun asuntotarjouksen yhteydessä pyydettävät hakemusliitteet on tarkistettu, olet mahdollisesti käynyt katsomassa asunnon ja olet vahvistanut, että otat asunnon vastaan.

Miten allekirjoitan vuokrasopimuksen?

Lähtökohtaisesti vuokrasopimus allekirjoitetaan sähköisesti. Mikäli sähköinen allekirjoitus ei ole sinulle mahdollista, voit sopia vuokrasopimuksen allekirjoitukseen tapaamisen vuokraneuvottelijan kanssa.

En pääse hakemaan avaimia. Voiko sukulaiseni tai tuttavani hakea asunnon avaimet puolestani?

Toinen henkilö voi hakea asuntosi avaimet puolestasi valtakirjalla.

Onko autopaikka ja talon yhteisten tilojen käyttö maksullista?

Pesulan, kuntosalin ja asukastilan käyttö sisältyy vuokraan. Saunavuorot ja autopaikka ovat maksullisia.

Miten voin varata autopaikan?

Varaa autopaikka ottamalla yhteyttä vuokraneuvottelijaan, info@setlementtiasunnot.fi.

Mikä on autopaikan irtisanomisaika?

Autopaikan vuokrasopimuksen irtisanomisaika on 1 kk, jolloin sopimus päättyy irtisanomista seuraavan kuukauden viimeisenä päivänä.

Voinko vuokrata autopaikan lyhyeksi ajaksi?

Autopaikan vuokrasopimusta ei ole mahdollista tehdä määräaikaisena. Autopaikat vuokrataan toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella, jonka molemminpuolinen irtisanomisaika on 1 kk, jolloin sopimus päättyy irtisanomista seuraavan kuukauden viimeisenä päivänä.

Miten varaan yhteisiä tiloja?

Yhteisiä tiloja voit varata Kerro-sovelluksen kautta tai osassa taloistamme merkitsemällä varauksen tilasta löytyvään varauskirjaan. Postipuiston korttelitalolla on oma varausjärjestelmä.

Miten varaan saunavuoron?

Saunavuoron voit varata sen mukaan, millainen varauskäytäntö talossasi on. Osassa taloistamme saunavuorot varataan yksittäin, jolloin voit tehdä varauksen Kerro-sovelluksella. Osassa taloistamme saunavuorot ovat viikkovuoroja, jolloin varaus onnistuu asiakaspalvelustamme  info@setlementtiasunnot.fi, p. 010 837 5300 tai asukassivujen kautta.

Milloin pääsen kirjautumaan Kerro-sovellukseen?

Pääset kirjautumaan Kerro-sovellukseen, kun vuokrasopimuksesi on alkanut.

Sisältyykö sähkö vuokraan?

Sähkö ei sisälly vuokraan. Sinun tulee tehdä itse sähkösopimus.

Onko vuokranmaksun eräpäivää mahdollista muuttaa?

Vuokranmaksun eräpäivä on kaikille asukkaillemme sama, ja eräpäivää ei ole mahdollista muuttaa.

Asuminen

Mistä asioista voin tehdä huoltoilmoituksen?

Voit ilmoittaa kaikista asuntoon, taloon ja kiinteistöön liittyvistä korjaustarpeista sekä pihan kunnosta ja siivouksen tarpeesta.

Miten teen huoltoilmoituksen?

Tee huoltoilmoitus ensisijaisesti verkkosivuillamme osoitteessa portaali.tampuuri.fi/sasunnot/vikailmoitus. Jos asiasi on kuitenkin kiireellinen (esim. vesivuodot ja ovenavaukset) soita suoraan huoltoyhtiöön. Talosi huoltoyhtiön yhteystiedot löydät osoitteesta setlementtiasunnot.fi/yhteystiedot.

Mistä löydän huoltoyhtiön yhteystiedot?

Huoltoyhtiön yhteystiedot löytyvät osoitteesta setlementtiasunnot.fi/yhteystiedot.

Olen tehnyt huoltoilmoituksen. Keneltä saan tiedon, miten huoltopyyntöni etenee?

Oma huoltoyhtiösi osaa kertoa sinulle tilanteen.

Mitä teen, kun asunnossani on kylmä / kuuma?

Tee asiasta huoltoilmoitus osoitteessa portaali.tampuuri.fi/sasunnot/vikailmoitus.

Miten varaan saunavuoron?

Saunavuoron voit varata sen mukaan, millainen varauskäytäntö talossasi on. Osassa taloistamme saunavuorot varataan yksittäin, jolloin voit tehdä varauksen Kerro-sovelluksella. Osassa taloistamme saunavuorot ovat viikkovuoroja, jolloin varaus onnistuu asiakaspalvelustamme  info@setlementtiasunnot.fi, p. 010 837 5300 tai asukassivujen kautta.

Avaimeni on kadonnut tai tarvitsen lisäavaimen, mitä teen?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostitse info@setlementtiasunnot.fi tai asukassivujen kautta. Vastaanotamme ainoastaan kirjallisesti tehtyjä katoamisilmoituksia ja lisäavaintilauksia.

Miksi oveen ei olla vaihdettu nimeäni?

Oletko muistanut tehdä asiasta huoltopyynnön huoltoyhtiöllesi? Huoltoyhtiö vaihtaa nimen oveesi, kun olet tehnyt huoltopyynnön.

Puolisoni muutti asumaan kanssani. Kenelle ilmoitan asiasta?

Täytä Ilmoitus asukasluetteloon -lomake ja toimita se meille sähköpostitse info@setlementtiasunnot.fi.

Vuokra, maksut

Voinko saada vuokralle maksuaikaa?

Vuokralle on yleensä mahdollista saada maksuaikaa, mutta viivästyskoron muodostumista ei ole mahdollista estää. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme info@setlementtiasunnot.fi, p. 010 837 5300.

Mistä löydän vuokranmaksutietoni?

Oman vuokratilanteesi voit helposti tarkistaa kirjautumalla asukassivuille. Voit myös olla yhteydessä asiakaspalveluumme info@setlementtiasunnot.fi, p. 010 837 5300.

Minulla on kysyttävää laskusta. Mihin otan yhteyttä?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme asukassivujen kautta, sähköpostitse info@setlementtiasunnot.fi tai puhelimitse p. 010 837 5300.

En tiedä, miksi olen saanut maksuhuomautuksen. Mitä teen?

Jos sinulla on kysyttävää maksuhuomautuksesta, ole yhteydessä asiakaspalveluumme asukassivujen kautta, sähköpostitse info@setlementtiasunnot.fi tai puhelimitse p. 010 837 5300.

Miksi maksuhuomautuksessa näkyy, että vaikkapa autopaikka on maksamatta, vaikka olen maksanut sen?

Suorittamasi maksut kohdistuvat saataviin eräpäivien mukaisessa aikajärjestyksessä vanhimmasta uusimpaan. Ensin kuitataan viivästyskorot, sitten vuokra ja muut maksut, viimeisenä kuittaantuvat maksumuistutuskulut.

Minulle on kertynyt vuokravelkaa. Voinko tehdä maksusuunnitelman?

Jos sinulle on kertynyt vuokravelkaa, sinun on yleensä mahdollista sopia maksusuunnitelmasta. Ole yhteydessä asiakaspalveluumme info@setlementtiasunnot.fi. Asiakaspalveluneuvojamme välittävät asian asumisneuvojalle, jonka kanssa maksusuunnitelma tehdään.

Naapurit ja yhteiset tilat

Mitä teen, kun olen huolissani naapuristani?

Jos olet huolissasi talosi asukkaasta, olethan yhteydessä asiakaspalveluun info@setlementtiasunnot.fi, p. 010 837 5300. Tarvittaessa asumisneuvojamme osallistuu tilanteen selvittelyyn ja ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin.

Huoli henkilön hyvinvoinnista voi herätä, jos ihminen ei itse kykene hankkimaan apua tai ymmärrä avun tarvettaan. Huolta voi aiheuttaa esimerkiksi ikäihmisen kotona pärjääminen, yksin asuvan aikuisen elämänhallinnan ongelmat tai lapsen olosuhteet.

Voit myös itse tehdä huoli-ilmoituksen alueesi sosiaalitoimeen. Ilmoituksen voi jättää myös nimettömänä. Kiireetön ilmoitus tehdään sähköisesti oman asuinkunnan ohjeiden mukaisesti. Huoli-ilmoituksen voit tehdä myös itsestäsi tai perheestäsi.

Kiireellisissä asioissa soita sosiaali- ja kriisipäivystykseen tai hätänumeroon 112.

Naapurini aiheuttaa asumishäiriöitä. Mitä teen?

Jos naapurisi asuminen häiritsee, kannattaa ensisijaisesti huomauttaa siitä asiallisesti häiriön aiheuttajalle. Voi olla, että asukas ei itse tiedä asumisensa tai käytöksensä häiritsevän. Jos keskustelu ei auta, teethän asiasta asumishäiriöilmoituksen. Jotta voimme puuttua asiaan, tarvitsemme kirjallisen asumishäiriöilmoituksen, jonka vähintään kaksi henkilöä on allekirjoittanut. Täytä häiriöilmoitus sähköisesti ja toimita se meille sähköpostitse osoitteeseen info@setlementtiasunnot.fi.

Olen tehnyt naapuristani häiriöilmoituksen. Miten asia etenee tämän jälkeen?

Ilmoituksen jälkeen selvitämme tapauksen taustat ja olemme yhteydessä häiriön aiheuttajaan. Voimme antaa huomautuksen tai kirjallisen varoituksen riippuen häiriön laadusta. Toimenpiteisiin ei välttämättä ryhdytä, jos häiriö on vähäistä ja lyhytaikaista. Setlementtiasunnot eivät voi kertoa naapureille, mihin toimiin häiriöiden kanssa on ryhdytty. Jos häiriö jatkuu tekemäsi kirjallisen ilmoituksen jälkeen, tee uusi kirjallinen ilmoitus.

Pyykkituvasta on kadonnut pyykkejäni. Mitä teen?

Setlementtiasunnot eivät vastaa kadonneista pyykeistä. Voit olla itse naapureihisi yhteydessä esimerkiksi jättämällä lapun asiasta pyykkitupaan tai ilmoitustaululle.

Saako talon piha-alueella tupakoida?

Tupakointi on kiellettyä koko tontin alueella, ellei ole erikseen merkittyä tupakointipaikkaa.

Yleisissä tiloissa on sotkuista. Mitä teen?

Tee asiasta huoltoilmoitus osoitteessa portaali.tampuuri.fi/sasunnot/vikailmoitus.

Kodin ylläpito

Voinko kiinnittää hyllyjä tai tauluja asunnon seiniin?

Kyllä voit. Uusissa taloissa on valmiina taulukiskot taulujen ripustamiseen. Muista kuitenkin, että kylpyhuoneen vastaiseen seinään tai sähkökaapin läheisyyteen ei saa porata reikiä mahdollisten vesi- tai sähköjohtojen vuoksi.

Voinko maalata asunnon seinän?

Kyllä voit, mutta pois muuttaessasi sinun tulee palauttaa seinä alkuperäisen väriseksi.

Voinko porata kylpyhuoneen seinään reikiä?

Et saa porata, sillä poraaminen saattaa vahingoittaa vesijohtoja.

Voinko porata kattoon reikiä?

Et saa porata, sillä poraaminen saattaa vahingoittaa sähköjohtoja.

Saanko asentaa turvaketjun tai ovisilmän asunnon ulko-oveen?

Voit asentaa omalla kustannuksellasi turvaketjun tai ovisilmän asunnon ulko-oveen. Jos muutat pois, ovisilmä ja turvalukko tulee jättää oveen.

Miten paikkaan tai korjaan mahdolliset seinissä olevat reiät muuton jälkeen?

Jos reikiä on runsaasti, suositeltava ohje löytyy esimerkiksi Tikkurilan sivuilta.

Tarvitsenko luvan astianpesukoneen asentamiseen?

Et tarvitse meiltä erillistä lupaa astianpesukoneen asentamiseen, mutta muista, että asentaminen kuuluu ammattilaiselle ja koneen alle on laitettava vuotokaukalo. Näin ehkäiset mahdollisista vesivahingoista lattialle koituvia vahinkoja. Mahdollinen astianpesukoneesta aiheutuva vesivahinko kuuluu asukkaan vastuulle, ja jos vuotokaukaloa ei ole, kotivakuutus ei korvaa vahinkoa. Huomaathan, että ainoastaan ammattilaisen tekemä asennus hyväksytään kotivakuutuksen piiriin.

Olen asentamassa astianpesukonetta. Kuka purkaa kaapin astianpesukoneen paikalta ja kytkee koneen?

Vastaat itse kaapin purkamisesta ja astianpesukoneen asennuksesta omalla kustannuksellasi. Myös kaapin ennallistaminen kustannuksineen ja töineen poismuuton yhteydessä kuuluu vastuullesi.

Olen huomannut asunnossani pieniä korjattavia asioita. Kenelle ilmoitan?

Ole yhteydessä huoltoyhtiöön tekemällä huoltoilmoitus osoitteessa portaali.tampuuri.fi/sasunnot/vikailmoitus.

Muuttamassa muualle

Miten irtisanon vuokrasopimukseni?             

Tarvitsemme sinulta kirjallisen irtisanomisilmoituksen. Voit tehdä sen joko asukassivuilla tai lähettämällä täytetyn vuokrasopimuksen irtisanomislomakkeen sähköpostilla osoitteeseen info@setlementtiasunnot.fi.

Kuinka pitkä vuokrasopimuksen irtisanomisaika on?

Vuokra-asunnon irtisanomisaika on yksi kokonainen kuukausi sen kalenterikuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana irtisanominen on tehty. Esim. irtisanominen 15.6. päättää vuokrasopimuksen 31.7. Vuokrasopimuksen päättymispäivä on myös huoneiston ja avainten luovutuspäivä.

Koska minulle palautetaan vakuusmaksu?

Vakuusmaksu palautetaan tavallisesti seuraavan kuukauden aikana vuokravastuun päättymisestä.

Opiskelija-asunnossa asuminen

Ketkä voivat asua opiskelija-asunnossa?

Opiskelija-asunnossa voivat asua täysi-ikäiset opiskelijat, joiden opiskelu on tutkintoon johtavaa, esimerkiksi korkeakoulujen, ammattikorkeakoulujen ja ammattikoulujen opiskelijat sekä lukiolaiset.

Kuinka kauan saan asua opiskelija-asunnossa valmistuttuani?

Tarkistamme opiskelija-asuntojen asukkaiden asumisoikeuden vuosittain. Jos et ole tarkastushetkellä opiskelija, irtisanomme vuokrasopimuksesi. Irtisanomisajassa noudatamme asuinhuoneiston vuokralakia. Sen mukaan vuokranantajan irtisanoessa vuokrasopimuksen irtisanomisaika on kuusi kuukautta, jos huoneiston vuokrasuhde on välittömästi ennen irtisanomista kestänyt yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden, muussa tapauksessa kolme kuukautta.

Olen lähdössä opiskelijavaihtoon. Voinko vuokrata asuntoni siksi aikaa kaverille?

Asunnon voi vuokrata edelleen maksimissaan 2 vuodeksi perustellusta syystä. Perusteltuja syitä ovat lain nojalla opiskelu tai työ toisella paikkakunnalla tai muu painava peruste. Jos haluat luovuttaa asuntosi toisen käyttöön määräajaksi, hae meiltä lupa kirjallisesti etukäteen. Muistathan, että päävuokralainen on aina kokonaisvastuussa asunnostaan, myös huoneiston tilapäisen luovutuksen ajalla.